Tartalom
petőfi sándor (1823-1849)
1823. jan. 1-én, Kisk őrösön született (Petrovics Sándor); Apja: Petrovics István, hentes és mészáros, qnyja: Hrúz Mária, szlovák anyanyelvű mosónő. 1824. okt.: Kiskunfélegyházára költöztek: - itt tanult meg magyarul - itt kezdett el eszmélkedni ŕ Ezért nevezi szülőföldjének : 1848. Szülőföldemen. Jó körülmények között éltek ŕ gondos taníttatás ŕ 9 iskolában tanult össz. àf "Wingdings" \s 10 fiatalon sok tapasztalat. Iskolái : Félegyháza ŕ Kecskemét (3 év) ŕ Szabadszállás (fél év) ŕ Sárszentlõrinc (3) ŕ Pest (evang. és piar. gimn., gyenge eredm., 2) ŕ Aszód (jól tan., 3) ŕ Selmecbánya. Apja tönkrement, levette a fiáról a kezét ŕ 5-6 év nyomor, szenvedés, vándorlások. 1939. febr.: gyalog Pestre. Nemzeti Színház tagja. Katona Sopronban (’39.szept.6.-’41.febr.), de betegsége miatt elbocsátják, sokat vándorol : Pápa, Dunavecse, Selmec, Ozorán vándorszínész, Pápán tanul, barátság Jókaival. Első verse megjel.:’42.máj.22., Athenaeum c. folyóír.-ban : A borozó. Ismét színész : Szfehérváron ŕ Kecskeméten. Pozsony : - Országgyűlési Tudósításokat másolta - Távolból c. vers. Angol regényt fordít, jár a Pilvaxba (fiatal ért.). ’43. ősz : színész Db.-ben. ’45. János Vitéz. Megismerkedik a 15 éves Csapó Etelkével (’45. meghal). ’45. Cipruslombok Etelke sírjéról c. versciklus : szerelemvágy + gyász versei. Reménytelen szerelem : Mednyánszky Berta (nem adják hozzá) ŕ"Wingdings" \s 10 Szerelem gyöngyei c. ciklus (’48). ’46. Szalkszentmárton ŕrossz kedv: - Felhõk ciklus (’46, 66 epigramma) - Tigris és hiéna (’46, dráma), és elkezdi A hóhér kötelén c. regényt. ’46. megism. Szendrei Júliát : Reszket a bokor, mert ... c. vers. ’47-ben megismerkedésük évfordulóján házasság. Szülõk tiltakoznak. ’47. Arany : Toldi ŕ mély barátság, levelezés. ’48. márc. 15. ismert : királyellenes verseket ír ŕ Nemzetgyûlésbe akar kerülni ŕ menekülnie kell ŕ Az apostol c. mû. Harctérre megy, Bem mellé ŕ hazaküldik ŕ visszamegy ŕ anyagi gondok, szülei meghalnak. ’49. júl. 31. Segesvári csatában eltűnik.
- nemzeti költő
- költ. Felvállal politikai funkciókat
- népies, egyszerű, közvetlen
- romantikus, forradalmár, reformkor
- emberi teljesség : szabadság + szerelem
I. korszak: Az 1842-44 között írt verseiben az érzelmes almanach-líra meghaladására törekszik, egy új irodalmi ízlést honosít meg. A romantika ünnepélyessége, retorikussága, szerkezeti bonyolultsága s időmértékes ritmikája helyett a közvetlenséget, a természetes könnyedséget, a köznapiasságot, az egyszerű szerkezeti felépítést és a magyarosnak tartott ütemhangsúlyos verselést tekintette elérendő célnak, követendő példának. A népköltészettől nyer tárgyi és formai ihletet, s ez önmagában is romantikus vonás. De nem utánozza a népdalt, hanem mint egyszerű, egyenes, nyílt egyéniségének legtermészetesebb kifejező formáját használja. Az ekkor írt versek többségére a hetyke, tréfás hangnem, az egyszerű nyelvhasználat, a természetesség a jellemző. Legfőbb esztétikai elve az egyszerűség. De bravúros egyszerűség ez, mely tudatos művészi munka eredményeképpen jön létre.
Helyzetdal: olyan népies ihletésű dal, amikor a költő beleéli magát 1-1 helyzetbe. 1 verse
A borozó volt, melyet Bajza József jelentetett meg az Atheneum című újságban. Petőfi a borozó poéta helyzetébe érzi magát. A vers beszélője fittyet hány a zord világnak, a gondűző borocska erejével fölébe emelkedik a sors hatalmának; a bor lírájának ihletője, szerelmi bánatának feledtetője, s boros fővel fog nevetve a temető jégölébe dűlni.
A szerelem, a szerelem: ez a vers a szerelmes pásztor dala, az elvakult szerelme elveszi minden eszét a pásztornak. Népies vonása: hőse, témája, természeti metaforái, motívumai, rövid terjedelmű versszakai és egyszerű páros ríme.
A világnak megtiltani nem lehet: ez a vers a féltékeny ifjúról szól. Természeti képekből jutunk el a szerelmesek megszólításához - vallomás, elkeseredés után a végén kéréssel folytatódik a vers. Párhozamos ismétlés mellet a nyelve és szóhasználata miatt népies. Rövid 4 soros strófákból áll, a versszakok lezártak, de minden sor egy-egy tagmondat. A népiességet meghaladja, mert a lírai mélység felé távolodik el.
Temetésre szóló ének: 2 párhuzamos motívumra, paradoxonra építi a verset. Gondolatmenete meghaladja a népies stílust.
Ez a világ amilyen nagy: rövid, népies. Minden versszak egy ellentétes mondatpárhuzamra épül.
Életkép: mindennapi életből egy jellemző képet ábrázol - Szeget szeggel, A csaplárné a betyárt szerette, Megy a juhász szamáron.
Keletkeztek ezekben az években olyan költemények is, amelyek szerepjátszás nélkül önmagát, őszinte érzéseit tükrözik: rejtegetett szegénységének fájdalmát, költői elhivatottságát. Jövendőlés - költői nagyságát fogalmazza meg.
Családi líra megteremtője, legbensőbb családi kapcsolatairól is fesztelen, közvetlen modorban közügyként beszél. Pl.: Anyám tyúkja, Távolból című versben Pozsonyból emlékszik vissza, anya és az apát eleveníti fel, bűntudata van, mert otthagyta őket. Egy estém otthon című vers - életkép, de mégis a családi líra körébe tartozik. István öcsémhez - episztola - a családról ír, a naivság áldozata lett, bemutatja az apa és az anya és a saját szerepét.
Elbeszélő költemények: ebbe a körbe tartozik a János Vitéz és A helység kalapácsa.
A helység kalapácsában (1844. október) támadó modorban határolja el magát a romantika dagályosságától, az érzelgős, szentimentális irodalmiság finomkodó cikornyáságától, a túlzásba vitt pátosztól. Az a mű egy komikus eposz, remek stílusparódia és kacagtató falusi történet: egy kisszerű küzdelmet, egy kocsmában kezdődő és lezajló szerelmi versengést a nagy eposzok ünnepélyességével ad elő, valamennyi eposzi kelléket is felhasználva. A stílusparódia legfőbb eszközei: az eposzi jelzők, értelmezők állandó használata; a bonyolult körülírások, aprólékos hasonlatok.
1844 novemberében fogott bele a János vitézbe, ami 4 hónap múlva meg is jelent. Kiharcolt új ízlésének megkoronázása, összegzése ez az elbeszélő költemény, "mese"-eposz: a népies epika mintapéldája. Versformája a régi hagyományokból örökölt 4 ütemű 12-es, de már páros rímekkel; pátosztalan nyelve a népnyelv kifejező gazdagságából táplálkozik; cselekményében a valószerű falusi életkép a mesevilág jól ismert motívumaival s a népi mesemondó színes képzeletével kapcsolódik össze. A János vitéz a szegények, az elnyomottak győzelmes felülkerekedését hirdeti a szenvedéseken, megpróbáltatásokon, de szól írójának derűs optimizmusáról is.
Válságkorszak: 1944-46 tavasza:
Magánéleti válság mellett, a szerelmi élete és a családja elkeserítő helyzete miatt válságba kerül. Ebben a korszakban sablonos verseket írt, az ún. Cikluslombokat. 66. kisebb verset írt a Felhők ciklusban. Új verstípusai a rövid epigrammák. A rövid válságidőszak után már a kilábalást mutatja a Sors, nyiss nekem teret c. műve. Az új tematikát mutatja be. Ezt tükrözi a Levél Várady Antalhoz, ahol Petőfit ismét magabiztos költőnek látjuk. Megelőlegezi a forradalom előtti optimizmusát és a nagy látomások egyik darabját. Gondolatmenete egy látomásba torkollik. Ahogy ő megváltozott, úgy fog a világ is megváltozni. Azt a gondolatmenetet írja le, ahogy az emberiség feltartozatlanul halad a jobb jövő felé - ennek eszköze a nagy harc. A harcban a költő szerepe a vezetés. Ez a gondolat szüli meg a nagy látomásverseit (Egy gondolat bánt engemet, 19. század költője c. műveket).
Júlia szerelem:
Szendrey Júliával 1846. szeptember 6-án ismerkedik meg a Nagykálói megye Bálon. Petőfi rögtön beleszeret a 16 éves Júliába, de ekkor Júlia még bizonytalan. Szendrey Ignác, Júlia apja nem örül későbbi szerelmüknek. Végleges szakításnak szánja a novemberben megírt Reszket a bokor c. versét. Ahogy ezt a verset Júlia elolvasta, sorsfordulat következett be, megismerkedésük utáni évben szeptember 6-án házasságot is kötnek.
Petőfi teremti meg irodalmunkban a hitvesi költészetet. A nő a társat, a támaszt jelenti a költőnek. Ezek közül a leghíresebb a Szeptember végén című elégia.
TÁJLÍRA:
A szoros értelmében vett tájköltészet az európai irodalomban a felvilágosodás és a romantika szülötte. Ekkor fedezik fel a költők a természeti környezet valós arculatát, s hogy ez saját képzelmeik, hangulataik kifejezésére alkalmas.
Két típusa alakul ki:
a) Többnyire vad, ember által ritkán látogatott, csodálatos táj ez: zord sziklákkal, rohanó patakokkal, vízmosásokkal, méltó a nagy érzelmekhez. (Pl. Burns, Lamartine, V. Hugo tája ez.) Ilyesfajta romantikus tájjal Petőfinél is találkozhatunk - különösen költészetének legkorábbi éveiben.
b) Ám ezzel a a term.-ábrázolással párhuzamosan jelentkezik költészetében egy másfajta alkotás igénye: Petőfi szülőföldje nem a hegyvidék, a zord sziklák, élményei az Alföldhöz kötötték. Így a táj szépségét ebben a környezetben leli fel. A rónát, a síkságot dicséri, mely a szabadság jelképévé is lesz nála. Elsőként fedezte fel a róna szépségét - a tájat idealizáltan kiesnek, mégis pontosan, hitelesen ábrázolja.
Az alföld
Az alföld c. verse is vallomás a szülőföld szépségéről és szeretetéről.
Szerkezet:
1. 1-2.vsz.
- A kétféle tájideál szembeállításával indít. (Ez P. egyik leglendületesebb verskezdete.)
Nagy érzelmi telítettségű felkiáltással indít (Mit nekem...).
Elismeréssel adózik a vadregényes tájnak, a zordon hegyvidéknek . /Fenn
De ezzel szembeállítja a rónát, az alföldi sík vidéket. lenn /
Ezt csodálja és szereti is.
- A sas-metafora a romantika egyik legismertebb motívuma: a fenséget, a végtelen magasságot, az élet kicsinyességitől való merész elszakadás s a szabadság képzetét egyszerre hordozza. A teljes metaforában (börtönéből szabadult sas lelkem) P. ezzel a madárral azonosul.
2. 3.vsz.-tól kezdődik az alföld leírása - többféle perspektívából mutatja meg a költő.
A sas távlatából fölülről - kezdi az alföld leírását.
A rónák végtelenje fülé szállva végigszemléli a Duna-Tisza közét
Nemcsak ő szereti ezt a tájat, de ez a szeretet kölcsönös (mosolyogva néz rám...).
3. 4-10.vsz.- lefelé közeledik, majd leér a földre, s itt apró életképek sorában mindent szemügyre vesz a legnagyobbtól a legkisebbig. (jellegzetes növény- és állatvilág)
- a delelő gulyát a gémes kúttal,
- a nyargaló ménest a csikóssal hangutánzó, hangfestő szavakkal hallatja is;
- a tanyák közelében a megművelt földeket - búzamezők (színek: sárga, smaragd, zöld);
- a tanyák szomszédságában a tavat a vadludakkal, a nádast;
- a csárdát a betyárral,
- végül az apró homoki állatokat és növényeket.
4. 11.vsz. Tekintete ismét távolodik - ezúttal a horizont felé: messze, homály, ködoszlop, távoli,halvány...;
A látkör kitágul - a végtelen illúzióját kelti.
5. 12. vsz.
Majd az 1-2.vsz.-ban elkezdett vallomás tér vissza - megfogalmazza kötődését az alföldhöz.
Ez jelenti az egész életet számára (születés/bölcső; halál/szemfödél) - a Szózat motívumvilágát idézi.
A puszta, télen
Mintha ellentétpárja lenne Az alföldnek az arányos szerkesztésű, 3x3 vsz.-ból álló vers.
1. 1-3.vsz.
- Nagy érzelmi nyomatékkal indít itt is (Hej, mostan...), egy indulatszóval.
Mintegy ebben összegzi hangulatilag mindazt, amit mondani készül.
A puszta szó főnévi és melléknévi kettős jelentésével játszik.
A vsz. további soraiban egész megszemélyesítés-sor következik:
- az évszakokat 1-1 gazdához hasonlítja:
- a kikelet és a nyár a mezei szorgalmat képviselik - kedvesek neki;
- mégsem ezekkel fogalalkozik, hanem a rossz gazdával - az ősszel, mely viselkedéséből következik a puszta jelenlegi állapota (gondatlan, rossz, elfecséreli).
- A tél leírásával folytatja - negatív festés az eszköze - a vers hangja elégikussá válik:
hiányaiban mutatja be a telet:
- szinte előszámlálja, mi minden hiányzik (juhnyáj, pásztorlegény, madarak, prücsök);
- és ezeket hangjuk eltűnésével mutatja be: (kolomp, síp, dal, harsogó, hegedül).
- Majd kitágítja a képet: nagy távlati képet látunk, melyet két hasonlattal tesz szemléletessé:
- a sík határ a befagyott tenger képzetét kelti,
- majd a fáradt madárként repülő nap képét látjuk (Az alföld - sas!).
És még ennél is közelebb hozza a földhöz a téli természetet:
- a napot lehajolva közelítő öregemberhez hasonlítja.
A vsz. utolsó sora átvezet a következő egységbe (Igy sem igen sokat lát a pusztaságon.)
2. 4-6.vsz.
Az eleve leszűkült, alacsony perspektívát bontja fel alkotóelemeire.
A télen lelassult, bezárt emberi világ életképeit látjuk.
- Az eddig csak allegóriákban, hasonlatokban jelenlévő ember most belép a tájba.
- hiányában van jelen az üres határban, halászkunyhóban, csőszházban, tanyákon, legelőkön
- majd valójában is megjelenik: a házba beszorult ember ® a komótosan pipára gyújtó béres
élete csendes, lelassult, bár itt 7 cselekvésből álló mozdulatsor alakul ki: elveszi, teszi,
megvágja, húz, szipákol, oda-odanéz...
- majd ismét a kinti világba lép: az ember által nem látogatott csárdákat ábrázolja.
Ez a kép ismét messzebb vezeti tekintetünket: utat látunk, melyet a szelek hóval temettek be.
3. 7-9. vsz.
- Az előbbi zárókép dinamikus képek sorát indítja el:
most alulról fölfelé tekint: a természeti elemek kavargása a légben - mint egymással birkózó, egymást kergető pajkos gyerekek.
(Igék, igenevek halmozása adja dinamikáját: uralkodnak, kavarog, nyargal, szikrázó, birkózni.)
- Majd ismét oldalfelé tekint:
a téli alkonyban megjelenik a társadalom számkivetetje: a betyár.
A "háta mögött farkas, feje fölött holló" gondolatpárhuzam egyszerre idézi föl a társ. és a term. zord kegyetlenségét.
- A záróképben a horizont felé nyitja ki a képet:
az alkonyat végén lebukó napról ismét újabb kép jut eszébe:
a nap vörös köre - egy király véres koronája.
A tájleírás politikai tartalommal telítődik az urolsó sorokban.
P. más verseiben el előfordul, hogy a Nap képe összekapcsolódik a vér, az áldozat képével.
Verselése: felező 12-es (aa b/b cc rímképlettel).
Úti levelek III.
Fiktív levél Kerényi Frigyeshez
Téma: egynapi utazás Füzesabonytól Debrecenig.
Szerkezet:
1. Költői kérdéssel indít.
Megjelöli az úticélt, majd visszaemlékezés formájában leírja emlékképeit Debrecenről.
Nem titkolja érzelmeit sem.
Elmélkedés a hírnévről - zárja.
2. Füzesabonytól Poroszlóig
A Tisza áradása ® vadregényes képek sora.
A folyószabályozás gondolata - elmélkedés: a művész és a filiszter.
3. Füred
Az előbbi ember nem lakta, de vadregényes tájjal szemben áll az emberi táj, mely kietlen, üres, kihalt, rideg.
4. Hortobágy - hangnemváltás.
A puszta dicsérete és leírása - gyakori optikaváltásokkal:
- láthatár felé,
- fölfelé a pacsirta dalán,
- az út mentén (tó, tó szélén, mellette, közepén;
- a távolba (gémes kutak),
- a horizontig (látkör peremén - a délibáb).
Elmélkedés a hazaszeretetről és a szerelemről.
5. Megérkezés Debrecenben:
Elmélkedés a hírnévről
A nemzet és az emberiség jöv ője Petőfi látomásverseiben
Petőfi pályája 1842-ben a népköltészet jegyében indul. A fogadtatása igen kedvező.
Ámi a sikeres kezdet után csalódások érik:
- a konzervatív kritika támadást indít ellene (útszéli, betyár, pórias);
- és személyes csapások is érik (két szerelmi csalódás: Etelka és Berta), illetve aggasztja szülei anyagi gondja;
- ám a válság okai saját művészi elégedetlenségében gyökereznek.
A válság hónapjainak termése a Felhők c. ciklusa.
1846 tavaszára túljut a válságon. Ezt két vers is jelzi:
- Sors, nyiss nekem tért! - két kulcsszava: az emberiség és a cselekvési vágy;
- Levél Várady Antalhoz c. episztola pedig a világforradalom és az elkövetkező világszabadság vízióját idézi.
A megsejtett világforradalom vízióját az Egy gondolat bánt engemet c. költeménye jeleníti meg.
Keletkezése:
1846 végén írta, szilveszteri vers. Az esztendő utolsó napján eltöpreng a jövőről.
Látomásvers, a műfaja: rapszódia.
-Csapongó, változó ritmika jellemzi,
- hangulatok, érzelmek áradak (elégikus, szenvedélyes, szentimentális).
Szerkezet:
1.) A vers két kulcsszava: a világszabadság és a halál:
a világszabadságért folyó küzdelmben a költő a hősi harcot és a halált is vállalja.
2.) Kompozíciója: 3 részből áll.
- 1-12. sor: Témája: a halál.
Kétféle halál lehetőségét állítja szembe egymással:
1-8.sor:
lassú, hétköznapi,
metaforái: a féreg rágta lassan pusztuló virág,
üres szobában álló lassan elégő gyertyaszál;
ezeket elutasítja: negatív töltésű szavak;
kétszeres tiltó felkiáltás.
9-12. sor:
az előző statikus képekkel szemben álló halál víziója;
dinamikus, gyors, erőszakos halálfajtákat mutat be:
- villám sújtotta fa;
- vihar kicsavarta fa;
- mennydörgés ledöntötte szikla.
Az igenlő felszólítások nyomatékosítják vágyait (Legyek...,Legyek...)
- 13-30.sor
Ennek a szerkezeti résznek a 18 sora egyetlen hömpölygő feltételes összetett mondat.
Témája: a világ népeinek ütközete a szabadságért, melyben a költő az életét adja.
- Az első 13 sor a feltételeket bontja ki: mikor szeretne ő meghalni.
A hegyi táj eltűnik, egy óriási síkság látomása jelenik meg;
mely egy harcmező, ahol a világ minden szolga népe elfér;
ezek felsorakozva indulnak a világszabadságot kivívni.
- A szerkezeti rész 2. fele a főmondat.
Alapgondolata annak a vágynak a megfogalmazása, hogy ő is a csatamezőn szeretne lenni (ott..., ott...,), sőt sokkal tovább megy, mert életét szeretné áldozni ebben a csatában.
Ez a 10 sor a vers érzelmi csúcspontja: itt teljes. be az életáldozat.
A hangokkal (harsog, kiáltás, acél zörej, ágyúdörej), dinamikus mozgásokkal (a jambikus sorokat itt anapestusok gyorsítják) és a színekkel ( főként a vörös ) válik a jelenet képszerűvé.
- A 3. szerk.részben (31-36.sor) hangnemváltással folytatódik:
a csatazajt felváltja az ünnepélyes, lassú gyászzene,
a vörös színt a fekete,
a verszene is megváltozik: a jambusokat spondeusok lassítják.
A harcmezőn elesettek temetésének látomása zárja a verset.
A rapszódiát a vers legfőbb gondolatával (világszabadság) jelszavával fejezi be.
Ez a verszárlat, mely szerint az utókor kegyelettel ápolja az elesett hősök emlékeit, jellegzetesen petőfis (Nemzeti dal, A XIX.sz. költői)
Az emberiség jövőjéért vállalt feladat foglalkoztatta Petőfit A XIX.sz. költői c. versében. E versben Petőfi azonosul azzal a romantikus költő-apostol eszménnyel, mely V. Hugótól Kisfaludy közvetítésével került irodalmunkba. Eszerint a költő Isten küldötte, lángoszlop, kinek kötelessége a népet elvezetni a Kánaánba, az igéret földjére.
Ezt a feltételes jövőképet 3 metaforával írja le a vers utolsó előtti versszakában:
- a bőségkosár jelenti az általános jólétet,
- a jog asztala - a jogegyenlőséget,
- a szellem napvilága - a műveltség általánossá válását.
Szerkezet:
1.) Az 1-4. vsz.-ban kétféle költői magatartást állít szembe egymással:
az igazi költőkét és a hamis prófétákét
- tiltással emeli ki (Ne fogjon...) a feladat rendkívüliségét;
- a költő feladat nem egyszerű: mert nem saját magukról kell dalolniuk (húr, lant,pengetés);
és mert feladata roppant nagy és felelősségteljes ® biblikus párhuzammal fejti ki:
mint hajdan Mózes a zsidókat a Kánaán felé - úgy most a költők a népet minden körülmény között a jobb jövő felé; (tűzön-vízen át)
- ezekkel állítja ellentétbe az álpróféták magatartását - hangja átkozódó, felháborodott:
művészetük öncélú, magatartásuk: gyáva, rest, megalkuvó, nem ismerik fel a nép igazi érdekeit.
2.) Az utópikus és feltételes jövőkép látomása után megváltozik a hang a vers zárlatában:
az eddigi kérlelhetetlenség szentimentalizmussá alakul:
az Egy gondolathoz hasonlóan egy temetési jelenetet látunk, ahol az utókor lerója háláját a feladatát teljesített költő-vezérnek.
A szerelem költ ője
Az 1847-ben megjelent Petőfi-kötet ezekkel a sorokkal indul:
"Szabadság, Szerelem!
E kettő kell nekem.
Szerelmemért föláldozom
Az életet,
Szabadságért föláldozom
Szerelmemet."
Ebben a 6 sorban P. új programot fogalmaz meg:
egyfelől: a romantikus korszellem gondolat sűrűsödik a "szabadság,szerelem" jelszóban ®
kifejeződik benne a személyiség teljességvágya: a harmonikus emberi lét elérése.
másfelől: a köz- és magánember egysége.
Ez a gondolat áthatja még hitvesi-szerelmi költészetét is, mint azt látjuk a Beszél a fákkal...c. versében, melyet nászútjukon írt az asszonyhoz.
1846-ban ismerte meg Szendrey Júliát Nagykárolyban egy bálon.
Szerelmük szenvedélyes és szertelen volt: bizakodás és csüggedés hullámzása jellemzi (Reszket a bokor),míg meg nem tartják az esküvőt 1847 őszén. Nászútra Koltóra utaztak. Itt keletkezett a világirod. egyik legszebb szerelmes verse: a Szepteber végén, valamint a történetfilozófiai eszmefuttatást tartalmazó Beszél a fákkal c verse.
A Júlia-versek sokszínűek:
- műfaji szempontból is: dal, elégia, rapszódia;
- versformában is: magyaros, rímes és rímtelen időmértékes.
Újdonságuk: a közvetlen, őszinte hang, nincs bennük finomkodó álszemérem, modorosság. Petőfi teremti meg irodalmunkban a hitvesi szerelmi költészetet.
Reszket a bokor
1. 1846 novemberében kapcsolatuk éppen válságban volt. P. búcsúversnek szánja, ám sorsfordító verssé válik ® eljut Júliához, és ő válaszol a 3. vsz. elköszönésére: "Ezerszer. Júlia"
2. Minden vsz. 1-1 természeti képpel kezdődik - ezek állnak párhuzamban az érzelmi tartalommal:
reszket a bokor - madárka rászáll reszket a lelkem - Júlia eszembe jut
áradó Duna érzelmek áradása a szívben
a múltban: meleg nyár a jelenben: hideg tél
együttlét, szerelem elválás, boldogtalanság
3. A vszakok 5-8. sora 1-1 vallomás, 1-1 túlzássor.
Júlia a világ legdrágább kincse,
szerelme iránta határtalan
minden jót kíván neki.
4. Eszközei: párhuzam-ellentétek, túlzások, költői kérdés, metaforák(virág, madár).
5. Műfaja: dal.
Szeptember végén
Beszél a fákkal... |